Floating Art 2018
23.06.18 - 02.09.18
Denne særudstilling kunne opleves fra juni 2018 til september 2018. Find Floating Art 2019 her.
Kunst og arkitektur flyder sammen på Vejle Fjord! Med Floating Art 2018 gøres fjorden til platform for nye tendenser i samtidskunsten, hvor både kunstens og arkitekturens egenskaber kommer i spil.
Den flydende kunstudstilling på Vejle Fjord omfatter 10 spændende og underfundige værker, der er skabt specielt til Floating Art 2018 og kommenterer på både lokale og globale temaer.
Floating Art 2018 giver publikum mulighed for at opleve en gruppe unge, modige kunstnere og arkitekter, der spejler og undersøger deres samtid.
De 10 udvalgte værker i Floating Art 2018:
• Flooded Modernity - Asmund Havsteen-Mikkelsen
• Vejle Svømmehal 1:2 - Christian Elovara Dinesen
• Mycelium Moon - Studio ThinkingHand
• Re-Re-Entry (Splashdown) - Søren Thilo Funder
• Flydende tæppe - Tina Helen
• Papkasserne - Pia Skogberg
• Data Traveler - Regitze Engelsborg Karlsen
• Objekt Uidentificeret - Thomas K.G. Harboe
• Pejlemærker - Thomas Bo Østergaard
• Flydende tanker fra en venteposition - Kristian Blomstrøm Johansson
Floating Art giver i år publikum mulighed for at opleve en gruppe unge og modige kunstnere og arkitekter, der spejler, bygger og konstruerer deres samtid - og gennem en undersøgende og vidensbaseret praksis udstiller de alt det, der foregår mellem linjerne i den ellers blanke overflade.
Kunsten, som vi kender den fra museet, gennem en tegning, et maleri eller en skulptur fylder mindre på dette års Floating Art. De tolv kunstnere og arkitekter, der udstiller i år, arbejder med temaet vand. Vandet er en integreret del af deres værker og de samfundsaktuelle temaer, som optager dem.
De forskellige fagligheder inden for arkitekturens og kunstens sprog spejler sig i deres måder at gribe opgaven an på - nogle gange tager kunstens konceptuelle udtryk over og andre gange sammenkobles faglighederne i et felt mellem bygningskonstruktioner og kunstinstallationer lavet til Vejle Fjord.
For at give den besøgende det bedste indblik i kunstnernes og arkitekternes egne tanker, ideer og overvejelser lægger de selv stemme til værkerne længere fremme i kataloget.
Fokus i år emmer af en gennemgående lyst til at afprøve nye teknikker og teste samfundets handlinger og de motiver, der driver dem. Værkudvalget fokuserer på de globale og politiske udfordringer, som vi står midt i lige nu og som sandsynligvis indhenter os, hvis vi ikke reagerer.
I værkerne er der gennemgående fokus på klimaet, vores vandløb, kloden, forurening, flugt og afsavnet af et hjem eller et holdepunkt i tilværelsen - både fysisk og mentalt. Måske er udstillingen meget sigende for en tid, hvor vi er blevet for gode til at kommunikere om problemerne, det samme gælder de informationer og relationer, der omgiver os og kan manipuleres efter ønske. Værkerne higer og søger efter noget oprindeligt, som har været – et holdepunkt i en tid, som må genfindes via kunstens undersøgende natur.
Når modernismens ikonbyggeri Villa Savoye af Le Corbusier går til grunde i fjorden, handler det om de fem principper for den fuldendte bo-maskine, som han opfandt i 1931. Men det er også en kommentar til modernitetens betydning i dag og den måde, vi ukritisk lader os rive med af likes og følgere i det digitale parallelsamfund. Er det stadig modernismens tro på viden og fremskridt, der driver samfundet? Hvordan kan vi værne om fornuften, når verdens mest magtfulde mand driver politik på Twitter ud fra sin mavefornemmelse?
Arkitekturen og byens skyline er noget af det første vi ser, når vi ankommer til et nyt sted. Den bliver byens ansigt udadtil og en del af menneskets principper for ’det gode liv’. Men kunst og arkitektur kan også skabe nye rum for dialog, som vi kun kan forestille os. Flere værker bruger koder fra havnemiljøet og genkendelige motiver fra fiktionen, der vil kommunikere med os. Bredden markerer en linje mellem et trygt og et ukendt farvand, som til stadighed bliver ved med at pirre fantasien. I år fortælles f.eks. historien om et dragende og ildevarslende objekt, der ankommer til fjorden. Historiske øjeblikke gentager sig, når Apollo 11 rumkapslen pludselig genopstår, trænger gennem atmosfæren og lander i fjorden. Også et værk i form af et flydende tæppe skaber en mulighed for et socialt rum på vandet. Tæppet former sig efter kroppens vægt og overgiver man sig til tæppet og dets eventyrlige associationer, kan man ikke vide, hvad der sker.
Kunsten kan gribe ind i vores genkendelige omgivelser og pille ved hverdagens forestillinger om tid og rum: Når en skulptur, der består af seksten flagbøjer er udskiftet med nationalflag fra afrikanske lande, eller når en kopi af Vejle svømmehal optræder som et trygt rum kendt fra hverdagen og barndommen, men som nu markerer et andet territorium på fjorden. Flere kunstnere bruger naturens eget lager af materialer og ressourcer for at blive klogere på omgivelserne og forstå vores egne bæredygtige systemer eller skabe nogle nye måder at tænke på.